Tuesday, February 10, 2009

KARUNIA/TALENTA


Shallom skali lagi saudara-saudari dalam kasih Tuhan,

Hari topik saya berkenaan dengan Karunia ataupun lebih dikenali Talenta/Bakat. Saya tau semua kita mempunyai Karunia/Talenta/Bakat yang berlainan. Karunia/Talenta/Bakat adalah suatu perkara atau kelebihan menguasai satu perkara yang telah Tuhan berikan kepada kita semua. Atau dalam istilah BM nye adalah Bakat merupakan suatu kebolehan yang kita miliki sejak kita dilahirkan dan juga dapat kita 'develop' untuk mencapai sesuatu matlamat.

Karunia/Talenta/Bakat terdapat pelbagai jenis seperti bermain alat musik(menyanyi, gitar, drum, bass, keyboard, menari dan so on). Saya pasti saudara-saudari mempunyai bakat-bakat tersebut. Setiap kita, Tuhan telah berikan Karunia yang berlainan. Saya pasti anda semua menggunakan Karunia/ Talenta/Bakat tersebut untuk memuji dan menyembah Tuhan serta memuliakan dan meninggikan Nama Tuhan kita. Amen...

Saudara-saudari,

Saya ingin berkongsi Karunia yang Tuhan telah berikan dalam hidup saya. Saya tidak mengerti atau pandai langsung dalam alat musik pada ketika itu. Saya mulai pandai bermain alat musik iaitu gitar pada mulanya semasa saya dalam tingkatan satu iaitu dalam umur 13 tahun. Ketika itu amat sukar sekali untuk saya menguasai gitar tersebut karna waktu tu saya hanya belajar seorang diri dan tiada bantuan daripada orang lain. Saya mula praktis dan praktis ketika itu dan akhirnya dalam beberapa bulan saya berjaya menguasai dalam bermain gitar.

Saya amat bersyukur karna ketika itu lagu yang telah membuatkan saya berhasil dalam bermain gitar adalah lagu Rohani iaitu dalam bahasa iban(Meruan ku Ngenang) maksudnya "SelaluKu Kenang". Pada ketika itu, saya mengucapkan syukur kepada Tuhan karna berikan saya Karunia dalam bermain gitar. Saya pun terus menguji alat musik yang lain seperti bass, drum dan keyboard. Akhirnya saya berjaya menguasai semua alat musik itu walaupun hanya dengan 70% sahaja. Dan sekarang ini, saya lebih kepada bidang vokal atau lebih dikenali menyanyi dan menjadi 'Worship Leader' dalam kebaktian umum.

Kepada kita semua yang mempunyai Karunia yang Tuhan telah berikan, gunakanlah untuk pelayanan Tuhan dan memuliakan Tuhan dengan iringan musik. Karna setiap kita mempunyai kelebihan masing-masing tidak mengira lelaki mahupun perempuan. Sebab kebanyakkan remaja sekarang tidak menggunakan Karunia mereka dalam pelayanan tetapi mereka menggunakan untuk band-band duniawi.

Kita sebagai remaja harus bersyukur akan apa yang kita miliki dalam diri kita. Gunakanlah dengan bijak Karunia yang Tuhan telah berikan dan jangan salahgunakannya. Musik masa kini dapat menarik ramai jiwa-jiwa tidak mengira rock, hiphop, sentimental dan sebagainya untuk berkecimpung dalam pelayanan musik.

Ayat akhir saya kepada semua adalah gunakanlah bakat-bakat, talenta-talenta yang Tuhan berikan untuk memuji dan menyembah nama Tuhan tidak mengira dimanapun anda berada. "Sebab Tuhan berikan kita Karunia dan Tuhan juga dapat menarik balik Karunia yang DIA berikan kepada kita".

Salam dalam Kasih Tuhan,

Atunz

2 comments:

  1. Komentar ya…Karunia…ya bener..stiap org itu punya karunia masing2..like u..sy jga punyai bakat 2…konon2nya la..hehe..tp x shebat loe…dn sy jga punya keinginan utk melayani sprti itu cuma trbatas oleh keadaan..dn mgkin sy jga xckup ‘kuat’ sprti loe..hehe..tp dgn keinginan itulah sy slalu brusaha mendekati Tuhan..different ppl gt diffrnt way of thinking rite?? Mndgr sharing n lagu2 rohani adalah sesuatu yg mnjadi kekuatan bg sy..kiranya..itu adalah jiwa sy…sy aktif menyertai komuniti greja since usia sy 8 thn..tp putus2..ada msa hanyut..jiwa terhilang..sy blajar mengenali gitar since umur 12 thn..tp blajar main umur 14 thn itupun without anyone help…bakat 2 stiap org ada..but tpulang la hw they wnt 2 use it..yg penting Karunia itu comes from HIM…^_^

    ReplyDelete
  2. Puji Tuhan dapat menggunakan talenta yang Tuhan sudah berikan. Teruskan pelayananmu sampai Maranatha.

    ReplyDelete