Sunday, March 1, 2009

Persahabatan 'kan Kekal Bila............


Shalom saudara-saudari dalam kasih Tuhan,

Kali ini saya ingin berkongsi pula mengenai persahabatan. Pasti kita semua tau apakah itu persahabatan kan? Sesudahnya tahu akan maksudnya kan. Persahabatan merupakan hubungan seseorang antara satu sama lain atau lebih dikenali kawan. Kawan juga ada terbahagi kepada dua iaitu kawan yang jujur dan baik dan juga kawan yang makan kawan.

Pasti anda semua pernah merasakan kebahagiakan mempunyai kawan. Ada juga marasakan terdapat kawan yang bertopeng dua iaitu kawan makan kawan. Itulah lumrah hidup sebagai seorang manusia. Pelbagai yang kita akan hadapi dalam hidup ini selagi masih di muka bumi ini. Takkan ada yang pernah terlepas dari masalah ini. Hanya satu sahaja jalan yang sempurna bila kita manjalinkan persahabatan iaitu Persahabatan kan kekal bila Yesus beserta kita. Amin.

Setiap kali bila ada jamuan perpisahan di setiap kebaktian, mesti terdapat nyanyian Persahabantan kan kekal akan dinyanyikan. Ini menandakan bahwa kita mempunyai persahabatan yang sejati dalam persahabatan kita. Dan juga kita menghargai persahabatan yang telah terjalin sejak pertemuan pertama lagi.

Bila Yesus beserta kita dalam persahabatan, maka semua yang dilakukan dan apapun yang dihadapi akan menjadi satu yang terindah dalam kehidupan seseorang itu. Karna kita saling mengasihi sesama kita manusia. Yesus tidak pernah mengecewakan kita dalam persahabatan karna kita mengundang Yesus dalam persahabatan. Karna Yesuslah adalah Sahabat kita yang paling setia dan juga selalu membuka jalan kepada kita.

Persahabatan dalam Tuhan terdapat banyak kebaikkan dan faedah. Seperti kita punya sahabat untuk kita saling berkongsi masalah. Sahabat juga tempat kita berkongsi sedih dan juga bahagia. Bila kita meletakkan Yesus dalam persahabatan kita, semua itu akan disempurnakan oleh Tuhan. Gerejalah tempat dimana kita peroleh sahabat yang sejati dan setia bersama dengan kita berjuang dalam apapun yang kita buat dalam pelayanan.

Oleh Itu, bersahabatlah selagi kita masih di dunia ini karna Yesus menciptakan kita untuk saling mengsihi sesama kita dan saling mendoakan sesama. Disini saya tinggalkan lirik lagu Persahabatan. Nikmatilah lirik ini karna ia sungguh indah dan mendalam. Amin.

Persahabatan

Raihlah janji yang Tuhan b'ri
Didalam hatimu yang suci
Serasa aku tak percaya
Harapan Dia b'ri dalam hidupku...

Kita selalu berdekatan
Tak terasa kini kan berpisah
Kesatuan hati yang terbuka
Yang membuat kita kuat...

C/O:

Persahabtan 'kan kekal bila Yesus beserta
Persahabatan tak kenal perasaan kecewa
Sampai waktunya tiba pulang ke rumah bapa
Waktu hidup tak panjang
Bersahabatlah...


Saya yang bersahabat,

Atunz

No comments:

Post a Comment